week 4 - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van wiggele - WaarBenJij.nu week 4 - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van wiggele - WaarBenJij.nu

week 4

Door: Wiggele Talen

11 April 2017 | Indonesië, Soerabaja

Week 4.

Woensdag 05-04-2017
In het Yayasan kartini weeshuis geweest. Hele dag schoon gemaakt. De wc stond op het menu. Als je mijn facebook pagina bekijkt zie je het verschil en hoe smerig het was. Met een super chemisch goedje alles schoongemaakt. Mijn handen jeukten van het spul en ogen deden op het laatst pijn. Maar we hebben het afgekregen!! Volgende week woensdag de douche.

Donderdag 06-04-2017
Hele dag lesgegeven op de high school van Eulis. In ochtend grade 12. De oudsten van de school zijn dat. We gingen het spel kasti doen (mengelmoes van base bal en slagbal). Ik speelde mee en ging me eerst niet gemakkelijk af. Later begon ik het te snappen en ging het goed. Na de les nog potje voetbal gedaan met de jongens.
Tussen de eerste en 2e groep werden we geïnterviewd door 4 studenten van grade 11. Dit had te maken met een Engelse toets. Ook wij moesten ze beoordelen. Dit hebben we gedaan en zal een uiteindelijke score uitkomen. De cijfers gaan hier van 10 t/m 100. Even wennen maar gewoon 1 nul afhalen en het is zelfde als bij ons.
2e groep gym was grade 8. Hier basketbal en volleybal mee gespeeld. Fardou deed volleybal en ik basketbal. Beetje schieten en lay-up. Na die groep hadden we gelijk weer een andere grade 11. Hier deed de leraar de warming-up en gingen daarna voetballen.
Het was 16:00 helemaal gesloopt van de dag. Normaal gaan we om 16:00 weg maar dit keer werden we verwezen naar boven. Hier wachten wat er ging gebeuren. Het bleek dus dat er maandag een nationaal examen word afgelegd. Ze hadden een ceremonie. Werd veel gebeden gedaan en ook voor elk geloof. Na het bidden gingen we eten. Een soort salade. Met Longton (soort rijst), tofoe, tomaat, sla, taugé, komkommer, ei en tot slot gooiden ze er pinda saus over heen. Niet bepaald het eerste wat ik zou doen maar de smaak was te doen en heb en met een glimlach opgegeten.
Hierna vroegen ze nog wat we wouden eten en zeiden ze dat er een Macdonalds dicht in de buurt was. Dat moet je niet 2x tegen ons zeggen en dus op naar de mac. Fardou bij miss Zebi acherop en ik reed op een scooter van een andere leraar.
We hadden lekker mac gehad en gingen eindelijk naar huis. 20:30 kwamen we bij ons huis aan. Dood op van de dag.

Vrijdag 07-04-2017
In ochtend lesje voorbereid voor Pelita school. De leraar had iets anders in gedachten en gaf zelf de les. Helaas.
We hadden in middag een bespreking over Kartini dag. Dit is een feestdag op 21 april. Ons werd paar weken ervoor verteld dat wij als CIOS dit moesten organiseren. Dus wij in bespreking met allemaal ideeën. Tot ons verbazing hadden ze zelf de hele dag al gepland. Dus wij hebben gekozen bij welke activiteit we gingen coachen en moesten een groot eind activiteit bedenken. We gaan oud Nederlandse dansjes doen!!

Zaterdag 08-04-2017
Sofie en Chantal kwamen bij ons huis om in de avond op stap te gaan met studenten van de high school. Super gezellige avond gedaan met hapje en een drankje.

Zondag 09-04-2017
Lekker brak dagje gehad.

Maandag 10-04-2017
Naar Pelita school om ochtend les te geven. We hebben gevoetbald en gevolleybald. In middag niks gedaan. In avond werden we opgehaald door studenten om met ze mee te gaan naar sisha lounge. Dus dat de avond gedaan.

Dinsdag 11-04-2017
In middag lesgegeven aan grade 7. Fardou gedeelde volleybal en ik futsal. Begonnen met lummelen en eindigen met partijen tegen elkaar. Hierna weer naar huis gebracht en in de avond nasi goreng gegeten! Super lekker en kost niks hier.